Home Zdraví Víte jak si udržet zdravá záda nejen při sedavém zaměstnání?

Víte jak si udržet zdravá záda nejen při sedavém zaměstnání?

by Emma Nová

Věděli jste, že bolavá záda trápí až 80 % lidí všech věkových kategorií? Bolesti zad přitom nejsou nic příjemného. Potíže můžete mít obzvlášť, pokud máte sedavé zaměstnání. Nemusíte ale věšet hlavu, s bolestí není potřeba se smířit. Ve většině případů lze bolest zmírnit nebo se jí zbavit úplně.

A jak na to? Správným, pravidelným cvičením a úpravou životního stylu. Podívejte se společně s námi na některé tipy, které vám od bolestí mohou pomoci ulevit.

Příčiny bolesti zad

Vždy je dobré na začátku poznat příčinu svých obtíží. Proto vám doporučujeme včasnou návštěvu lékaře. Některé vlivy zvládnete ale posoudit i sami. Mezi nejčastější příčiny bolesti zad patří:

  • nedostatek pohybu
  • sedavé zaměstnání
  • nesprávné držení těla
  • nadváha
  • nadměrný stres
  • namáhavá aktivita
  • prochladnutí
  • výskyt jiného onemocnění

a další

Cvičením proti bolesti

Pokud vás bolí záda, doporučujeme návštěvu fyzioterapeuta. Ten vám může ukázat nejen jaké cviky vám mohou pomoci, ale také zhodnotí vaší chůzi, postoj a naučí vás cvičit správně. Nevhodné cviky mohou totiž páteři ještě více škodit.

TIP: Znáte SM systém? Pokud vás trápí bolesti zad, není od věci se s ním seznámit.

Cviky na bolavá záda

Pro inspiraci na cvičení nemusíte chodit daleko. Můžete využít i spousty cviků, které si jistě pamatujete ze školních dob. Mezi ty základní cviky, které uleví od bolesti patří pozice dítěte nebo stará dobrá kočka.

Pokud svou pracovní dobu trávíte hlavně na židli, doporučujeme se pravidelně protahovat, občas se projít, změnit polohu a pravidelně kontrolovat, zda sedíte správně. Pomoci mohou i takové drobnosti, jako je správné nastavení židle a výšky monitoru počítače.

S bolavými zády vám navíc může pomoci i obyčejná chůze nebo často doporučované plavání. Není od věci také zajít na lekci jógy a začít se doma pravidelně protahovat. Pořídit si domů můžete také nejrůznější cvičební pomůcky, patří mezi ně mimo jiné i žebřiny a hrazdy na cvičení, které se dají při protahování krásně využít.

Dostatek spánku a správná matrace

Svému tělu kromě cvičení je potřeba dodávat také dostatečný a hlavně kvalitní odpočinek a spánek. Svou roli sehraje také kvalitní matrace. Ta by neměla být příliš měkká ani tvrdá. Jako další při bolestech zad, zejména páteře doporučujeme investovat do anatomického polštáře.

Bylinky – pomocnice od bolesti zad

Bylinky jsou lékem na všechno, i na bolest zad. A tak přichází dobrá zpráva: první pomocí nemusí být vždy prášek. V rámci prevence nebo mimo akutní bolesti můžete sáhnout i po bylinné léčbě. Při bolestech zad můžete vyzkoušet také léčebnou kúru.

Mezi bylinky, které mohou ulevit od bolesti zad patří:

  • jasan ztepilý
  • třezalka tečkovaná
  • vrba bílá

Aplikovat bylinky můžete formou mastí, olejů, obkladů, ale také koupelí. Záleží, jaké bylinky si vyberte a jaké využití umožňují.

Další tipy jak si pomoci od bolavých zad

  • Řekněte ne kabelkám
  • Pořiďte si do kanceláře kvalitní židli
  • Věnujte čas i výběru vhodné obuvi
  • Seznamte se s pravidly správného sezení, stání a chůze
  • V případě akutních bolestí si dopřejte klid pod dekou s nahřívacími polštářky
  • Každý den vyrazte na procházku a co nejméně seďte
  • Hlídejte si svou váhu
  • Zajděte si na kvalitní masáž
  • Nechte si poradit od odborníků

Alena Mrvíková, SEO služby a copywriting

Redakce doporučuje