Home Zdraví Víte, jak přizpůsobit svůj jídelníček vysokému krevnímu tlaku?

Víte, jak přizpůsobit svůj jídelníček vysokému krevnímu tlaku?

by Emma Nová

Hypertenzí, chcete-li vysokým krevním tlakem, trpí zhruba 15-20 % české populace. Je to stav, kdy se dlouhodobě na tlakoměru objevuje hodnota vyšší než 140/90 mmHg. Toto onemocnění dokáže značně znepříjemnit život. Jednou z věcí, co můžete pro prevenci či léčbu hypertenze udělat je správná úprava jídelníčku.

U lidí s vysokým krevním tlakem je zvýšené riziko cukrovky. Nejen proto je důležitá kontrola konzumace potravin. Existuje řada jídel, která tělu škodí. Krom změny v jídelníčku je doporučen pravidelný pohyb, přestat kouřit a eliminovat stres. My se ale podíváme na první fakt a tím je změna stravování.

1.   Redukce hmotnosti

Pravděpodobnější výskyt hypertenze bývá u lidí s obezitou, nadměrným příjmem kalorií či sodíku. Pro lidi s nadváhou se přistupuje k redukčním dietám, které mají za úkol snížit hmotnost. Důležitý je příjem draslíku, který by měl být denně alespoň 7 g – ovšem je nutná konzultace s lékařem.

Každé snížení váhy o 3 kg vede k poklesu krevního tlaku až o 7/4 mmHg.

2.   Sůl může škodit

V případě, že patříte mezi lidi trpící vysokým krevním tlakem zapomeňte na pořekadlo: “sůl nad zlato”. Denní strop při hypertenzi je jedna čajová lžička soli, tj. asi 6 g. Sůl obecně podtrhuje chuť pokrmu, a proto je většina populace zvyklá solí dochucovat. Nicméně hotová jídla lze dochucovat i jinak. Výbornou chuť vykouzlí i česnek či bylinky (majoránka, pažitka, oregano, libeček apod.).

Další slaná jídla jako je pečivo sypané solí, uzeniny, nasolené maso, slané pochutiny (arašídy, mandle, brambůrky atd.), instantní polévky nebo rychlé občerstvení raději obejděte obloukem a omezte je na minimum.

Nesolit ale obvykle nestačí. Je důležité sledovat obsah soli v potravinách, které vkládáte do košíku. Až 40 % váhy soli tvoří sodík. A tak je nutné sledovat i obsah sodíku v minerálkách. Nejlepším způsobem, jak mít příjem soli pod kontrolou je jíst hlavně čerstvá jídla, nejlépe zpracovaná doma.

3.   Obohaťte jídelníček ovocem a zeleninou

Další efektivní způsob doprovázející léčbu hypertenze je zvýšení příjmu ovoce a zeleniny. Doporučené denní množství ovoce a zeleniny je 0,5-1 kg. Zřetel by se měl brát také na čerstvost. Konzervované ovoce ani zelenina nejsou tou správnou volbou.

V dnešní době se zvýšený příjem ovoce a zeleniny upřednostňuje před neslanými dietami, protože přináší prokazatelně lepší výsledky. Dobré je doplnit dietu mléčnými výrobky.

Odpověď na otázku, zda může dieta škodit, je jednoduchá – pokud nejde o hladovění ale o redukční jídelníček přizpůsobený na míru danému člověku, pak ne.

Další opatření

Nakonec je důležité si uvědomit že alkohol zvyšuje krevní tlak již při 1-2 skleničkách denně (pivo, víno, destiláty). Je tedy nutné jeho konzumaci silně omezit.

Pozitivní dopad má i příjem kalcia. Je prokázáno, že v místech s tvrdší vodou je menší výskyt zvýšeného krevního tlaku a kardiovaskulární mortality.

Redakce doporučuje